torsdag 2 februari 2012

Snöoväder = stickväder

Idag kom snöovädret mot vårt avlånga län: Kalmarlän.
Nu är det tur att inte behöva åka ut på vägarna utan att man kan stanna inne i stugvärmen.
Min dag blev; hundpromenader, stickning, vävning och lite matlagning, alltså en lugn avkopplande dag.
Efter morgonpromenaden la jag upp för en socka. Jag kollade på You Tube hur man lägger upp en smidig o töjbar uppläggning: German Cast On. Det fungerade jättebra!
Jag tänkte sen prova ett sockmönster från www.stickamera.se , med en sorts häl som jag aldrig har stickat förut (jag har stickar alltid en traditonell hällapp).
Ja man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Garnet jag stickar med är ett sockgarn som jag köpte i Kalmar.


När jag nu har kul och testar olika tekniker så kom jag ihåg den lilla rundstickan jag köpte i Borås.
Jag köpte två rundstickor som är 23 cm långa; 2,5 och 3 är grovlekarna.
Idag provar jag 2,5 till sockan. 

3 kommentarer:

  1. Är det så fint det blir av det garnet (som jag också har). Vi har kyla istället för snöoväder.
    I morse -19 och det har varit kallt hela dagen och på fram på dagen kom solen och det var så vackert ute.
    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  2. Fina garnet redan påbörjat!
    Det var bra tips, den youtube -länken ska jag kolla upp. blev det bra?
    ska bli spännande o se vilken häl du menar, jag stickar också bara den vanliga.
    Är den korta rundstickan bättre än strumpstickorna?
    ja, allt ska jag veta;)
    :) kram Monika
    ps. jag lånade Spinnsidan av bokbussen som kom igår. nu är jag på äventyr med Mirjam och Hervor igen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den korta rundstickan blir det jämnare stickning tycker jag. Kolla på stickameras mönster:enkel socka så ser du hur hon stickar hälen.
      Så roligt att du fick tag i Spinnsidan. Jag läser Lucy Dillons bok Hundar, hus och hjärtats längtan.

      Radera