söndag 9 november 2014

Mattvävar.

 Igår jobbade jag i butiken..
Senaste vävda mattan fick följa med och hamnade på min hylla.
Nu är det bara att hoppas att någon gillar den så den får ett nytt hem.
Annars kommer den att passa så bra i min hall.

Vårt bord hade Eva dukat med en av mina mattor och med massor av fint hantverk på den.
Dagskassan blev stor eftersom det är farsdag i dag, jag sålde bra av både hantverk och choklad.
 
 
Idag har jag varit i vår vävstuga och hjälpt en vävinna att varpa en mattvarp.
I vår vävstuga har 4 rum med vävstolar och ett förrådsrum med bl.a. massor av fina mattrasor, vävredskap och ett vävboks bibliotek.
Vi har snart 12 vävstolar med vävar i och två bandvävstolar.
Det är så trevligt att väva tillsammans med andra kvinnor fastän jag har tre vävstola hemma.
 
I eftermiddag ska jag börja väva en blå matta i gåsögon här hemma, jag gillar blått!
 
 

6 kommentarer:

  1. Gåsögon blir så snyggt... även det smakfullt dukade "farsdagsbordet" i butiken med den blåa mattan och allt annat fint hantverk!
    Kram Irené

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tittar närmare på din svarta matta kanske det snarare är spetskypert... snygg är den i alla fall :-)

      Radera
    2. Irené det är inte lätt att se på fotot om jag har vävt i spetskypert eller gåsögon, samma solvning fast olika trampordning. Ja mattan är i spetskypert som mattan på bordet men den sista mattvarpen väver jag i gåsögon med blå trasor. / Eva-Lena

      Radera
  2. Låter lyxigt att ha tillgång till så många vävstolar. Har bara två nu. En måste jag väva ur, så jag har den ledig för distanskursen jag anmält mej till. Och så jag vara med i bytesprojektet med provlappar till inredningstyger. Dessutom ska jag försöka komma ifatt med beställningar. Har iaf solvat, skedat och har bara sista knuten på framknytningen kvar på ripsmattorna. Klarade trampuppknyningen som jag tänkt ut. Får ju inte sitta på huk längre, så jag får lära mej jobba lite annorlunda. Snygga mattor du väver.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Så fina mattor! Ögonfröjd för mig som älskar trasmattor....
    Önskar att jag kunde pryda mitt hem med sådana!
    Men här får det vara lättavtorkat pga av kvalsteröverkänslighet! Och allt för att kunna ha älskade hundarna kvar och fortfarande kunna sticka! Även om jag fått välja bort många ullgarner, kli i näsa och svullen och irriterad hals är inget kul.
    "Men int' klagar jag"! Det finns ju alltid de som har det värre!
    Ha de' gott!

    SvaraRadera
  4. Jaså du gillar blått du, det kunde ingen tro ;). Men mycket fina blir dina mattor! tack för senast, en riktigt trevlig dag. Såna behöver man flera av under just den här tiden på året.
    Kram min vän /Monika

    SvaraRadera